Waarschijnlijk heb je het al eens meegemaakt. Je gaat op een doodgewone dag naar je tandarts in Amsterdam Noord en je blijkt een gaatje te hebben. Nu kent iedereen de enge verhalen over het boren in je tanden, maar wat doet de tandarts nou echt wanneer hij een gaatje bij je gaat vullen? Je speeksel in je mond zit vol met bacteriën. Bacteriën zijn minuscule ééncellige beestjes die overal om ons heen leven. Veel bacteriën zijn niet schadelijk en doen goed werk. Zo zorgen de bacteriën in je speeksel ervoor dat je niet ziek wordt. Echter wanneer je hebt gegeten gaan de bacteriën met de restjes eten vastzitten aan je gebit. Dit noem je tandplak. Wanneer je goed poetst is er niets aan de hand, maar wanneer je dit tandplak laat zitten is dat niet zo goed voor je tanden. Als je dit tandplak niet wegpoetst kan dit een gaatje veroorzaken, want eigenlijk is dat tandplak zuur en dat brandt in je tanden.

Tandenborstel en tandpasta

De behandeling van het gaatje

Meestal is het gaatje dat je zelf kunt zien veel kleiner dan het daadwerkelijke gaatje. Dit komt doordat het tandglazuur je tand nog afdekt en probeert te beschermen. Maar door dit glazuur kan de tandarts ook niet goed bij het gaatje en daarom moet hij dus eerst een gaatje boren in het glazuur. Zo kan hij daarna bij het hele gaatje. Het rotte stukje tandbeen dat zichtbaar wordt nadat het glazuur is weggeslepen, wordt ook weggeboord omdat het zuur en de bacteriën zich anders alsnog kunnen gaan uitbreiden. Omdat glazuur zo hard is kan dat wegslijpen alleen met een boor. De tandarts gebruikt daar een diamantboortje voor. Dit boortje maakt een hoog fluitend geluid, maar trilt gelukkig heel weinig. Voor het boren in het tandbeen gebruikt de tandarts een langzamere boor die wel een beetje trilt. Met deze boor worden de bruine stukjes in je tandbeen weggeschept. Nu het gaatje is schoongeboord moet de tand weer opgevuld worden. Hiervoor gebruikt de tandarts een vulling. Voor kleine gaatjes gebruikt de tandarts altijd een witte kunststof vulling. Voor grotere gaatjes, bijvoorbeeld in de kiezen, wordt ook wel een zilveren vulling gebruikt. Deze vulling heet amalgaam. Deze vulling probeert de tandarts niet zo vaak te gebruiken, omdat sommige mensen ziek worden van de metaaldeeltjes die in deze amalgaamvulling zitten. De vulling wordt aan de tand vastgeplakt met speciale lijm.